Personliga mål och visioner

Det pratas mycket om att skapa personliga mål och visioner, ofta då via mentala bilder. Du ska se framför dig det du vill uppnå, så du vet vad du ska arbeta mot. Men vad då mentala bilder? Hur gör man det på bästa sätt?
Det blir mycket ”gör detta” men sällan ”så här gör du”.
Så nu tänker jag berätta lite om just detta. Effektiva mentala målbilder är, som vi lär ut det, egentligen “mentala upplevelser”. De grundar sig på vår förmåga att fantisera och dagdrömma men de skapas med ett tydligt syfte.
Du kan skapa mentala målbilder för vilket syfte som helst. Det kan vara karriärsmål, en relation du vill förbättra, ett hus du vill bo på eller en plats du vill besöka.
Första steget är att slappna av både fysiskt och mentalt t.ex. som när du mediterar. Sitt gärna upp så att du inte somnar. Blunda gärna. Andas lugnt och djupt. Börja med att slappna av fysiskt. Det brukar vara det lätta. Slappna sedan av mentalt. Det kan vara lite svårare eftersom vår hjärna inte är gjord för att slappna av, speciellt inte i detta samhälle där du ständigt ska vara mentalt aktiv. För att kunna slappna av mentalt behöver du låta hjärna vara aktiv på ett avslappnat sätt. Ett exempel är att föreställa dig att du är på en lugn och rofylld plats, t.ex. en strand eller i skogen. En plats där du mår bra och kan slappna av. Försök vara på denna plats med alla dina sinnen så kommer du kunna slappna av mentalt.
Nästa steg gör du när du känner att du har ett lugn. Skapa då din målbild. Skapa bilden utanför ditt eget huvud som om du faktiskt tittade på bilden med dina ögon. Placera bilden i höjd med din panna dvs något ovanför din vanliga synhorisont. Gör bilden så detaljerar som möjligt. Ta in detaljer, människor, miljöer som är viktiga för dig och för att nå ditt mål.
När din målbild är klar gör om det till en mental upplevelse. Med detta menar jag att du lägger till övriga sinnen (lukt, smak, känsel, hörsel) samt de känslor du önskar känna i din kropp när du når ditt mål. Vad känner du när du får det där avtalet med drömkunden? När din relation fungerar så där kärleksfullt som du önskar? När du har nått din målvikt?
Genom att göra om det till en upplevelse så lurar vi vår egen hjärna. Det har visats att vår hjärna inte kan skilja på fantasier och verklighet. Det går därför att träna på färdigheter genom att träna i fantasin. Det ger en fysisk effekt i och med att hjärnan skapar ”kroppsminnen” dvs kroppen lär sig hur det ska kännas och hur rörelser ska utformas genom att man har tänkt/fantiserat igenom dem massor av gånger.
På samma sätt kan vi ”träna” på hur det känns när vi når våra mål och i och med att vi skapar positiva känslor (självklart 😉 ) så kommer vår hjärna ställa in sig på att uppnå detta. Vi kan då bland annat får bättre hjälp av vår intuition att göra rätt saker och vi blir mer motiverade att praktiskt arbeta för att nå målet.
Så effektiva målbilder är mentala upplevelser. Involvera hela dig själv i målarbetet. Och glöm inte den extremt viktiga känslan ”Tacksamhet”.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *